چرا سختی کلمات کلیدی در سئو مهم است؟
سختی کلمه کلیدی به این معنی است که تخمین بزنیم چه مقدار کار نیاز است تا به ازای یک عبارت خاصی که در گوگل جستجو میشود، در بین نتایج جستجو رتبه بالایی بگیریم. سختی عبارت کلیدی مبتنی بر چند عامل است که شامل اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و کیفیت محتوا میشود.
چند نکته مهم در انتخاب کلمات کلیدی برای سئو
- کلمات کلیدی را که کم رقابت هستند اما نیاز کاربران می باشند را دست کم نگیرید.
- نباید روی کلمات کلیدی خاص تاکید کرد.
- در شروع کسب و کار و سئوی سایت از کلمات کلیدی طولانی یا به اصطلاح دم بلند استفاده کنید. نرخ تبدیل بهتری دارند.
- چهار پارامتر (حجم جستجو، طول کلمه کلیدی، چگالی و سختی) را در انتخاب کلمه کلیدی در نظر بگیرید.
پیشنهاد ما این است که مقاله شناسایی کلمات کلیدی برای سئو را مطالعه نمایید.
دو ابزاربرای ارزیابی سختی کلمات کلیدی
به طور کلی، شاخص لینک Moz به اندازه Ahrefs خوب نیست. اما MozBar روشی راحت برای ارزیابی سختی کلی کلمه کلیدی شما است. به این دلیل که دادهها را مستقیما از SERP نشان میدهد.
اگر یک اکانت پولی داشته باشید میتوانید تعداد Referring Domain ها را از MozBar ببینید.
همچنین میتوانید از ابزاری مانند Ahrefs برای فهمیدن این که چند Referring Domain به یک صفحه خاص اشاره میکنند (بکلینک میدهند)، استفاده کنید.
کافی است یک URL را از صفحه اول گوگل بردارید. و آن را در Ahrefs قرار دهید.
و این ابزار تعداد Referring Domain های لینکشده به آن صفحه را به شما نشان خواهد داد. یعنی تعداد دامنههایی که به این صفحه خاص لینک دادهاند.
نحوه تشخیص میزان رقابت کلمات کلیدی
برای تشخیص صحیح رقابت کلمات کلیدی شاخص هایی وجود دارد که در اینجا به توضیح این شاخص ها می پردازیم.
می توانید مقاله شناسایی کلمات کلیدی برای سئو را مطالعه نمایید امیدواریم که مفید خواهد بود.
میانگین تعداد جستجوی کلمه کلیدی
میانگین تعداد جستجوی کلمه کلیدی در ماه و نگاهی به میانگین آن در سال با استفاده از google keyword planner.
قبل از هر چیز کلمه کلیدی را در ابزار Google Keyword Planner بررسی کنید و ببینید چند بار در ماه جستجو می شود. هر چقدر این عدد بالاتر باشد، رقابت دشوار تر خواهد بود چرا که بدون شک رقبای بیشتر و قدیمی تر هستند.
بررسی قدرت رقبا
قدرت رقبای فعلی که اکنون در صفحه اول گوگل و در کل صفحات اولیه گوگل هستند را بررسی کنید.
قدرت رقبا بر اساس فاکتورهایی مثل عمر تاسیس آنها یا همان پیشکسوت بودنشان ، از نظر محتوا ، از نظر On Page Seo و از نظر Backlink های آنها سنجیده می شود .
به طور کامل رقبا را بررسی کنید، ببینید، چند رقیب قدیمی وجود دارد؟ بررسی کنید رقبای فعلی، چقدر محتوا دارند؟ محتوای با کیفیت آنها چه اندازه است؟
از آنجایی که سایت های قدیمی همیشه استعداد بیشتری برای صدر نتایج گوگل دارند و به راحتی نمی توان رقبای پیشکسوت قدرتمند را به پایین کشید. با بررسی موارد بالامتوجه می شوید چقدر کار جدی است و چقدر تلاش نیاز دارید تا از نظر on page seo و محتوا برتر از رقبا شوید.
بررسی بک لینک رقبا
می توان گفت مهمترین بخش تشخیص میزان رقابت کلمه کلیدی، موضوع بک لینک است.
ممکن است یک رقیب دارای پنج هزار بک لینک باشد اما همه بک لینک هایش بی کیفیت و مصنوعی است.لذا باید با ابزار های بررسی بک لینک مثل Ahrefs.com و open site explorer و … که اکثر آنها دارای محدودیت و پولی هستند، به بررسی بک لینک رقبا بپردازید.اگر میخواهید به صورت رایگان بررسی کنید باید از چندین سایت بررسی بک لینک استفاده کنید.
استفاده از ابزار google trends
google trends ابزاری کمکی است که بوسیله آن می توانید از آینده و گذشته کلمه کلیدی مد نظر به صورت نسبی (نه مطلق)، آگاهی پیدا کنید.
در گوگل ترند اگر یک کلمه کلیدی (یا عبارت) وارد کنید، تنها نسبت به خود آن کلمه و تاریخچه آن، میزان جستجوی آن نمایش داده می شود و همیشه مقداری بین صفر تا صد است. اگر چند عبارت وارد کنید، بر اساس کل عبارت ها به صورت نسبی، میزان جستجو نمایش داده می شود.
موضوع کلمه کلیدی
شما باید موضوع کلمه کلیدی را بررسی کنید. مثلا دکوراسیون داخلی، موضوعی است که هم سایت های تفریحی و سرگرمی رقیب آن هستند.هم سایت های نیازمندی هم انجمن ها، هم شرکت های مرتبط و گاها وب سایت های خبری.
بدون توجه به سایت هایی که این کلمه کلیدی را پوشش می دهند، خود این کلمه کلیدی، دارای زیرمجموعه و حواشی زیادی است
تعداد دیدگاه ها برای این مطلب: 0 دیدگاه